2.3 Teori-teori yang mendasari pembinaan kurikulum 2.4 Pengaruh Teori Kurikulum Berasas Sekolah dalam mencapai matlamat pendidikan
2.3) Teori-teori yang mendasari pembinaan kurikulum
Rajah 3 : Asas-asas ilmu dalam pembinaan kurikulum
Asas-asas ilmu dalam pembinaan kurikulum ialah ilmu falsafah, psikologi, teknologi dan sosiologi.
Ilmu falsafah melibatkan teori realiti, ilmu dan nilai, manakala ilmu psikologi ialah berkaitan teori pembelajaran dan motivasi. Ilmu teknologi adalah berkaitan dengan teori sistem komunikasi & maklumat, manakala ilmu sosiologi adalah melibatkan teori sekolah & masyarakat.
Wikipedia Falsafah : https://ms.wikipedia.org/wiki/Falsafah
Wikipedia Sosiologi : https://ms.wikipedia.org/wiki/Sosiologi
Wikipedia Psikologi : https://ms.wikipedia.org/wiki/Psikologi
Wikipedia Teknologi : https://ms.wikipedia.org/wiki/Teknologi
Rajah 4 : Teori Kurikulum
Teori kurikulum merangkumi teori disiplin mental, saintifik, fungsional dan teori berasaskan sekolah.
Wikipedia Teori : https://ms.wikipedia.org/wiki/Teori
Wikipedia Kurikulum : https://ms.wikipedia.org/wiki/Kurikulum
TEORI-TEORI MENDASARI KURIKULUM
Fenomena Kurikulum | Teori Kurikulum | |||
Disiplin Mental | Fungsional | Saintifik | Berasas Sekolah | |
Reka Bentuk Kurikulum | Tiada | Pendidikan menerapkan nilai, pengetahuan dan kemahiran | Aktiviti perlu dirancang secara teliti | Berlaku di peringkat sekolah |
Liputan Kurikulum | Semua ilmu | Menyediakan kemahiran kerja | Disiplin ilmu yang sesuai | Berdasarkan ideologi pendidikan |
Pembahagian Kurikulum | Tidak perlu dilakukan | Membahagi kurikulum | Merujuk kepada orang | Kepelbagaian jurusan |
Perkembangan Kurikulum | Tiada | Perkembangan teknologi | Tiada | Perubahan mengikut perubahan politik |
Jadual 1: Perbandingan antara teori kurikulum disiplin mental, fungsional, saintifik, dan berasaskan sekolah
Comments
Post a Comment