2.1 Pengenalan 2.2 Pengertian teori, teori kurikulum dan teori pembelajaran


2.1 Pengenalan


2.2 Pengertian Teori, Teori kurikulum dan Teori Pembelajaran

Konsep & dan Pengertian Teori Kurikulum

Perkara

Huraian

Teori                   

     Teori merupakan sesuatu yang menjelaskan tentang sebuah sistem mengenai bagaimana sesuatu fenomena beroperasi dan mengapa fenomena itu terjadi seperti itu.(Johson &Christensen,2011).

 

Teori Pembelajaran

       Teori Pembelajaran ialah penjelasan tentang cara manusia dan haiwan belajar (Noriati,Boon &Sharifah Fakhriah,2009).Teori pembelajaran berusaha untuk menjelaskan cara manusia belajar dan memberi cadangan cara menyelesaikan pembelajaran.Di samping itu,ahli-ahli psikologi Pendidikan telah mengkaji bagaimana pembelajaran berlaku dan menghasilkan beberapa teori.Contoh Teori Pembelajaran Behaviorisme,teori pembelajaran kognitisme dan teori pembelajaran konstruktivisme.

Teori Kurikulum

     Konsep-konsep teori kurikulum iaitu sebagai suatu penyataan yang memberikan makna terhadap kurikulum.Makna tersebut wujud di sebabkan adanya penegasan hubungan antara unsur-unsur kurikukum,adanya petunjuk perkembangan,penggunaan,dan penilaian kurikulum.

       -- Tiga tugas utama teori kurikulum: (1) Mengenalpasti masalah yang muncul dalam pengembangan kurikulum dan konsep-konsep yang mendasarinya (2) menentukan hubungan antara masalah-masalah tersebut dengan struktur yang menyokongnya,(3) mencari atau meramalkan pendekatan untuk menyelesaikan masalah tersebut.(Mohd Daud Hamzah).Contoh :Teori kurikulum disiplin mental,teori kurikulum saintifik,teori kurikulum fungsional dan teori kurikulum berasaskan teori sekolah.

Teori Kurikulum Disiplin Mental

      Menggunakan logik psikologi indera sebagai asas huraian.  Akal mempunyai otot yang terdiri daripada indera ingatan,khayalan,penaakulan,kehendak,pemerhatian,dan sebaliknya.

c)     Fungsi sekolah ialah untuk membina perkembangan otot akal manakala fungsi kurikulum ialah untuk memperhaluskan keupayaan otot akal.

 

Teori Kurikulum Saintifik.

a)     Pengasas :Bobbit.

b)    Logik:Sekolah merupakan kilang yang memproses input bagi menghasilkan output.Murid sebagai bahan mentah dari output yang bersedia memikul peranan masing-masing.Manusia seoalah-olah seperti barangan keluaran industri.

    c) Pembahagian kurikulum: perlu dibuat dengan merujuk kepada peranan orang yang berlainan kelas  sosial masing-masing.

    d) Kekuatan : Guru-guru boleh mereka bentuk kurikulum sendiri.Sekolah dapat memproses murid supaya menjadi output yang bersedia &dan berupaya memikul peranan masing-masing dalam kehidupan.

 

Teori    Fungsional

a)     Pengasas:Durkheim&Parson.

b)    Fungsi sosial dalam sistem.

c)     Sekolah berfungsi memasyarakatkan kanak-kanak untuk menghayati ciri sejagat budaya masyarakatnya serta diorientasikan kepada pelbagai nilai dan budaya yang berkait rapat dengan peranan pekerjaannya pada masa hadapan.

d)    Pembahagian kurikulum:Kurikulum dibahagikan kepada berbagai bidang/program bagi melahirkan tenaga terlatih yang dapat memenuhi petak pekerjaan.

e)     Kurikulum mestilah dapat memenuhi tuntutan masyarakat yang agar generasi muda dapat menerima budaya masyarakat yang wajar agar sebagai bekalan mereka dewasa.

Teori Berasaskan Sekolah

a)     Pengasas:Dewey,Macdonlad,Saylor&Alexander.

b)    Morfogenesis-konflik struktur sosial.Gabungan dominan vs golonggan penyanggah.

c)     Sekolah berfungsi untuk mengukuhkan golongan dominan(kuasa,pekerjaan&kekayaan.

d)    Pembahagian kurikulum:Kurikulum sebagai alat kawalan sosial dan mengekalkan keuntungan golongan dominan.

e)     Pelbagai jurusan/program diadakan untuk membahagikan kurikulum kepada murid-murid yang berbeza dari segi induvidu.

f)     Pelbagai syarat dikenakan untuk menempatkan murid tertentu ke dalam jurusan/program tertentu.

 

 

  







 


 









Comments

Popular posts from this blog

2.5 Perbezaan aplikasi teori pembelajaran dalam kurikulum bilik darjah