2.5 Perbezaan aplikasi teori pembelajaran dalam kurikulum bilik darjah
PERBANDINGAN APLIKASI TEORI PEMBELAJARAN DALAM KURIKULUM BILIK DARJAH
Ciri-ciri |
Teori pembelajaran behaviorisme |
Teori pembelajaran kognitivisme |
Teori pembelajaran konstruktivisme |
Objektif
pembelajaran |
Guru tentukan keperluan, pengetahuan, kemahiran
dan perilaku murid. |
Guru menyediakan rujukan keperluan,
murid mempelajari melalui modul skema. |
Murid menerima pengetahuan sendiri
berdasarkan pengetahuan sedia ada. |
Isi
pembelajaran |
Membina kompetensi dan penguasaan pelbagai
kemahiran mengikut objektif yang telah ditetapkan.
|
Murid belajar menggunakan skema contoh
yang dinyatakan oleh guru. |
Pengetahuan mengenai topik adalah
dibina sendiri oleh murid dibantu oleh pemantauan guru. |
Pendekatan
pengajaran dan pembelajaran |
Berpusatkan guru |
Berpusatkan murid |
Berpusatkan murid dan bahan |
Penglibatan
guru |
Guru aktif |
Guru pasif |
Guru aktif |
Pembelajaran
murid |
Murid pasif |
Murid aktif |
Murid aktif |
Pentaksiran |
Penilaian sumatif |
-Penilaian sumatif -kemahiran insaniah |
-Penilaian sumatif -kemahiran insaniah |
Falsafah
pembelajaran |
-Murid boleh dibentuk
mengikut objektif dan kehendak guru. -Murid dimanipulasi |
-Perubahan adalah
berdasarkan pilihan murid mengikut faktor persekitaran. -Murid diajak berfikir,membentuk
konsep dan mencipta. |
-Murid mempunyai
kehendak dan keupayaan sendiri dan guru pemudahcara. -Murid mengalami dan
belajar menyelesaikan masalah di situasi sebenar.
|
Keberkesanan |
Teori ini menjadi lebih berkesan
apabila guru telah bersedia:
-menyediakan matlamat -objektif pengajaran. -analisis tugasan yang
spesifik, realistic dan boleh dicapai sebelum aktiviti pembelajaran
pembelajaran dan pengajaran bermula. |
Teori ini dapat dilihat sekiranya seseorang guru berupaya mempersembahkan
sesuatu maklumat umum tentang sesuatu topik sebelum masuk kepada maklumat
yang lebih khusus. - murid boleh mengenal sesuatu konsep di dalam sesuatu
topik.
|
Teori ini menjadi lebih berkesan
sekiranya seseorang guru berupaya memilih pelajar yang sudah menguasai
sesuatu kemahiran dalam sesuatu topik untuk mengajar rakannya yang
lain.
|
Contoh |
Guru akan memperincikan tugasan yang
telah dirancang dengan membantu murid aras sederhana dan lemah bagi menguasai
kemahiran tersebut langkah demi langkah.
|
Murid perlu memahami konsep jenis
haiwan yang hidup di darat dan air sebelum mengenal haiwan tersebut sama ada
berdarah panas atau sejuk.
|
Guru akan memilih beberapa orang pelajar yang sudah memahami
dan menguasai topik pecahan dalam matematik kepada beberapa kumpulan untuk
membimbing murid yang masih belum menguasai topik pecahan. |
Comments
Post a Comment